![]() |
Informacja
BOTM |
![]() |
|
STRONA GŁÓWNA > Spis < > Polska < > Przepisy transportowe w krajach europy < |
INFORMACJA BOTM NR 82/2001 Zgodnie z informacją otrzymaną z Ministerstwa Transportu i Gospodarki
Morskiej, Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego uprzejmie informuje,
że decyzją Rady Ministrów Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu
z dniem 31 grudnia 2001 roku tracą ważność wystawione przed tą datą
przez upoważnione jednostki krajowe (w Polsce - Instytut Transportu
Samochodowego) zaświadczenia o wyposażeniu bezpiecznym i stanie
technicznym ciągnika i naczepy/przyczepy, wymagane w przypadku wykonywania
przewozu ciągnikiem spełniającym normy EURO-2, w zakresie emisji spalin i
hałasu. Tak jak dotychczas, do potwierdzania zaświadczeń upoważnione
są wyznaczone jednostki krajowe, w Polsce Instytut Transportu
Samochodowego. Zaświadczenia zachowują ważność w ciągu 12 miesięcy od
daty wystawienia. Upoważnione jednostki mogą poświadczać zaświadczenia
samodzielnie lub w przypadku zaświadczenia o wyposażeniu bezpiecznym wspólnie
z producentem taboru. Wyjaśnienie do informacji BOTM 82/2001 Zgodnie z informacją BOTM Nr 82/2001 dotyczącą utraty ważności z
dniem 31 grudnia 2001 roku wystawionych certyfikatów przez Instytut
Transportu Samochodowego potwierdzających normy EURO-2, w zakresie emisji
spalin i hałasu oznajmiamy, iż podjęta decyzja przez Radę Ministrów
EKMT wprowadzona została na wniosek Austrii. Departament Transportu Samochodowego Ministerstwa Infrastruktury zobowiązał
się do niezwłocznego wyjaśnienia powstałych wątpliwości i
przedstawienia szczegółowego stanowiska dotyczącego możliwości
wprowadzenia okresów przejściowych w obowiązywaniu przedmiotowego zarządzenia,
jak również uzgodnienia ze stroną niemiecką warunków jakie będą musiały
w 2002 roku spełniać pojazdy wykonujące międzynarodowe przewozy drogowe
na podstawie zezwoleń EURO 2 + S. Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego jest w trakcie opracowywania
nowych wzorów certyfikatów spełniających wymogi nałożone przez Radę
Ministrów EKMT, które będą dostępne już za kilka dni. Pragniemy tu zwrócić szczególną uwagę przy
wykonywaniu przewozów drogowych do Austrii, iż nowe obowiązujące od
01.01.2002r. wzory dokumentów kontrolnych potwierdzających wymagania dla
pojazdów EURO-2 i EURO-3 wyposażenie bezpieczne oraz stan techniczny muszą
być stosowane odpowiednio dla tych pojazdów. Zastosowanie wzoru np.
certyfikatu EURO 1 dla pojazdu spełniającego normy EURO 2, skutkować będzie
nie uznaniem tych parametrów i może spowodować nałożenie kary na przewoźnika. Potwierdzanie nowych zaświadczeń dokonywał będzie również
Instytut Transportu Samochodowego, który zobowiązał się do dokonywania
wymian certyfikatów pobierając opłaty na preferencyjnych warunkach. Nowe
certyfikaty wprowadzają zaostrzenie norm jakie muszą spełniać pojazdy i
naczepy (np. wymóg bezazbestowych wykładzin przy naczepach) przy ubieganiu
się o wydanie certyfikatu EURO-2, co może wiązać się z koniecznością
przeprowadzenia kontroli pojazdu w ITS. O dalszych nowinkach w tej sprawie dotyczący informacji BOTM NR 82/2001 Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego jest w dalszym ciągu na etapie opracowywania i drukowania nowych wzorów certyfikatów EURO 2, EURO 3 i "S" spełniających wymogi nałożone przez Radę Ministrów EKMT, które niebawem będą już dostępne. Nowe certyfikaty EURO 2 i EURO 3 mają być wydawane przez producentów pojazdów i ich upoważnionych przedstawicieli. Potwierdzanie nowych zaświadczeń o wyposażeniu bezpiecznym i stanie technicznym pojazdu naczepy/przyczepy "S" dokonywał będzie nadal wyłącznie Instytut Transportu Samochodowego, który zobowiązał się w ciągu kilku dni do przygotowania szczegółowej informacji dotyczącej dokonywania wymian certyfikatów.
|
Ó Copyright by PSM S.C.
1999 - 2001r.
Wszelkie prawa zastrzeżone - All Rights Reserved