- INFO -
==============
PSM
BOTM
MI
ZPSMPDiS
DSPM
Dolny
Śląsk
IRU
MSZ
GITD
OZPTS
OZPTD
UC-Kołbaskowo
UC-Biała Podlaska
UC-Białystok
Kursy walut
Dni
świąteczne '07
Czasy na granicy
Stan dróg GDDP
Centrum Rządowe
Giełda
PW
Min.
Sprawied.
Sąd
Najwyższy
OKOMBI
Promowe
przepr.
Inspekcja
Weter.
Inf. finansowe
Inf. prasowe
Inf.gospodarcze
Polski
Traker
PRZEPISY
==============
Konwencje
Umowy dwustronne
Rozporządzenia
Ograniczenia ruchu
Zezwolenia
Ponadnormatywne
Dop.wielk.pojazd.
Opinie/ciekawostki
EKMT / CEMT
Ustawa o TD
Prawo Przewozowe
Kary w
transp.drog.
Transport 2000-15
Przepisy ZUS
Dokumenty ZUS
Orzecznictwo
Zmiany przepisów
Wykazy
KODEKSY
kodeks pracy
kodeks celny
kodeks handlowy
Kodeks wykroczeń
Kodeks post.admin
|
|
|
Wszystko
do tachografów cyfrowych:
- dla firm
- warsztatów
- ośrodków szkoleń kierowców
>>>
www.netpolska.com >>> |
|
|
|
BLOKADA GRANICY - Czy Skarb Państwa odpowiada wobec przewoźników ?
artykuł Mariusza Korpalskiego radcy prawnego z poznańskiej Kancelarii Prawnej Komarnicka Korpalski (www.korpalski.pl) ...
|
|
|
Zapraszamy do zapoznania się z ujednoliconym aktem prawnym Ustawy o transporcie drogowym z 29 lipca 2005r.
Aplikacja zawiera starą ustawę i naniesione kolorem czerwonym zmiany aby
wskazać różnice jakich dokonuje nowelizacja ustawy.
Pobierz aplikację i zapoznaj się z najnowszą wersją Ustawy o
transporcie drogowym » pobierz
»
|
|
|
|
Na podstawie ustawy z dn. 28.07.2005 r. Dz.U. Nr 155 poz.
1297 o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt
b) od 01.09.2005 r. przewoźnicy dokonujący opłat za przejazd po drogach
krajowych (winiety) nie dokonują opłat za przejazd po autostradach
płatnych. Zapoznaj się z nowelizacją ustawy, oraz aktem ujednoliconym. |
|
|
|
Tachografy cyfrowe zastąpią analogowe.
Prezydent Aleksander Kwaśniewski podpisał ustawę o systemie cyfrowych urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym. Rzecz jest ważna, bo dotyczy ponadstutysięcznej rzeszy przewoźników transportu drogowego, przedsiębiorców wykonujących przewozy oraz pracowników przemysłu motoryzacyjnego i warsztatów samochodowych. Ustawa stanowi, że od 5 sierpnia 2005 r. (a więc wejdzie w życie z mocą wsteczną) nowo rejestrowane pojazdy samochodowe będą musiały mieć zamontowany tachograf cyfrowy. Tymczasem kilka dni temu Komisja Europejska przełożyła ten obowiązek na koniec roku. Okazało się bowiem, że wiele państw, w tym Polska, nie było do tego przygotowanych.
Tachografy analogowe, stosowane od ponad 30 lat, są zawodne, umożliwiają fałszowanie rejestrowanych informacji i manipulowanie danymi. Nowy, cyfrowy, składa się z zamontowanego na stałe w pojeździe urządzenia połączonego z przetwornikiem (sensorem ruchu) oraz współpracujących z nim kart elektronicznych.
Decyzje w sprawie wydania, zmiany, odmowy homologacji tego typu urządzeń podejmować będzie prezes Głównego Urzędu Miar. On też będzie wydawał zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej w prowadzeniu warsztatów obsługujących tachografy, zajmie się nadzorem nad nimi i kontrolą oraz poprowadzi ich ewidencję. Tachografy cyfrowe sprawdzać może tylko technik warsztatu posiadający uprawnienie poświadczone przez prezesa GUM. Nowela ustala też maksymalne stawki za podejmowane czynności:
» wydanie lub zmiana decyzji homologacji typu - nie więcej niż 4 tys. zł,
» wydanie zezwolenia na prowadzenie warsztatu - do 17 tys. zł,
» przeprowadzenie egzaminu ze sprawdzania tachografów - do 500 zł.
Każdy, kto będzie łamał przepisy ustawy, musi liczyć się z konsekwencjami.
Za wprowadzenie do użytku tachografu bez ważnego świadectwa homologacji grozi np. 5 tys. zł kary.
Źródło: Rzeczpospolita, Agata Łukaszewicz
|
|
|
|
Transport międzynarodowy
Jedną z ciekawszych propozycji KE jest zmiana zasad opodatkowania usług
międzynarodowego transportu pasażerskiego. Dziś należy od nich płacić
VAT we wszystkich państwach członkowskich, przez terytorium których
odbywa się transport, z uwzględnieniem przejechanych odcinków. Tomasz
Michalik, doradca podatkowy w kancelarii MDDP, wskazuje, że w praktyce
jest to nadmiernie uciążliwe dla usługodawców, którzy w efekcie często
ignorują obowiązek rozliczenia podatku w poszczególnych państwach Unii.
Komisja proponuje więc, aby uznać za miejsce świadczenia kraj, w którym
transport się rozpoczyna.
Ułatwi to rozliczenia i ograniczy możliwość unikania opodatkowania. Przy
takiej zmianie mogłaby jednak powstać pokusa dzielenia odcinków podróży
tak, aby jeden się kończył, a drugi zaczynał na terenie państwa
nienależącego do Wspólnoty. Dawałoby to możliwość uniknięcia
opodatkowania drugiego odcinka podróży (miejscem świadczenia byłoby
państwo pozaunijne, które najprawdopodobniej zastosowałoby zwolnienie
bądź zerową stawkę VAT). Ale i na to KE znalazła sposób. Jeżeli podróż
rozpoczynałaby się poza terytorium Wspólnoty, to miejscem opodatkowania
byłoby państwo UE, do którego towar zostałby wwieziony w pierwszej
kolejności. Dotyczyłoby to transportu lądowego i morskiego, z
wyłączeniem lotniczego. (...)
Źródło: Rzeczpospolita, Anna Grabowska
|
|
Jakie wymagania musi spełniać kierowca
Przewoźnik drogowy może zatrudnić kierowcę, jeżeli osoba ta ukończyła 21
lat. Wymóg ten nie musi być spełniony, jeśli kierowca wykonuje transport
drogowy rzeczy pojazdem o masie całkowitej od 3,5 t do 7,5 t. Oczywiście
kandydat na kierowcę musi posiadać odpowiednie uprawnienia do kierowania
pojazdem samochodowym, czyli mieć prawo jazdy, np. kategorii C lub D.
Kierowca, przed podjęciem pracy, jest zobowiązany ukończyć kurs
doszkalający. Dotyczy to osób ubiegających się o zatrudnienie po raz
pierwszy na stanowisku kierowcy. Kursy takie prowadzą wojewódzkie
ośrodki ruchu drogowego. Szkolenia prowadzone są oddzielnie dla
kierowców przewożących rzeczy oraz kierowców przewożących osoby.
Istotne jest, że kierowca powinien
przejść stosowne badania lekarskie mające na celu stwierdzenie braku
przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na takim stanowisku. Są
to badania okresowe, przeprowadzane do czasu ukończenia przez kierowcę
55 lat co 5 lat, a powyżej 65 roku życia corocznie. Kierowca wykonujący
transport drogowy podlega również badaniom psychologicznym. Należy
pamiętać, że koszty badań kierowców pokrywa przewoźnik.
Źródło : Gazeta Prawna, Piotr Polański
|
|
Najnowsze akty prawne na www.prawo.psm.pl
- ZAPRASZAMY !!!
|
|
Aktualna
sytuacja na drogach krajowych
|
|
"Siła integracji siłą informacji."
» PSM
|
Przyjazne dla środowiska ciężarowe
pojazdy samochodowe – nowe dokumenty zatwierdzające z
wprowadzeniem standardu EURO 3
czytaj dalej
>>>
|
|
Wykaz
punktów informacyjno - konsultacyjnych dla informowania przewoźników
drogowych w zakresie integracji z Unią Europejską |
|
W wykazach prezentujemy spis ośrodków
szkoleń, w których przeprowadzane są szkolenia
dla kierowców.
|
|
|
Informacje - Informacje - Informacje
- Informacje - Informacje - Informacje
|
|
|
Winieta koniecznie z numerem pojazdu
Przepisy mówią o nieuiszczeniu opłaty za
przejazd po drogach krajowych oraz o wypełnianiu winiet w prawidłowy
sposób. Bardzo często podczas kontroli stwierdzamy, że na winiecie nie
ma wpisanego numeru rejestracyjnego pojazdu. Interpretując przepisy,
doszliśmy do wniosku, że aby można było mówić o nieprawidłowo
wypełnionej winiecie, muszą być w niej błędy, ale wszystkie wymagane
rubryki powinny być wypełnione. To znaczy musi być podany numer
rejestracyjny i termin ważności, zgodnie z rozporządzeniem o uiszczaniu
przez przedsiębiorców opłat za przejazd po drogach krajowych (DzU z 2001
r. nr 150, poz. 1684 ze zm.).
Jeżeli np. daty
czy godziny są wpisane w złe rubryki, mówimy o nieprawidłowym
wypełnieniu winiety. Natomiast niedopuszczalne jest poruszanie się
pojazdem wymagającym opłaty za przewóz po drogach krajowych bez
wpisanego numeru rejestracyjnego. W takiej sytuacji nie można określić,
jakiego pojazdu ta opłata dotyczy. Gdyby się na to godzić, to z jednej
winiety mogłoby korzystać nawet kilka pojazdów. Także, jeżeli ktoś
legitymuje się winietą z numerem samochodu x, a porusza się samochodem z
numerem y, nie można mówić o nieprawidłowym wypełnieniu, tylko o braku
winiety.
Źródła :
Rzeczpospolita, Łukasz Leja |
|
Certyfikat po roku do wznowienia
Wydane od dziś certyfikaty (Dz. U. nr 205, poz. 2098) będą ważne przez
rok od daty wystawienia. Mówi się o czterech rodzajach certyfikatów
potwierdzających spełnienie:
· przez przyczepę lub
naczepę odpowiednich wymogów bezpieczeństwa,
· przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa dla pojazdu
ekologicznego i bezpiecznego,
· przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa dla pojazdu EURO 3
bezpiecznego,
· przez pojazd odpowiednich warunków dopuszczenia do ruchu.
Starania o wszystkie rodzaje
certyfikatów należy poprzedzić skompletowaniem następujących dokumentów:
certyfikatu A dla pojazdu ekologicznego i bezpiecznego lub EURO 3
bezpiecznego wydanych przez producenta lub importera, potwierdzających
spełnienie odpowiednich wymogów w zakresie zadymienia, spalin i poziomu
hałasu zewnętrznego; zaświadczenia producenta lub jego upoważnionego
przedstawiciela albo kserokopii świadectw homologacji przedmiotów
wyposażenia i części pojazdu potwierdzających, że auto ma odpowiednie
urządzenia (tj. tylne i boczne urządzenia zabezpieczające, urządzenie
ograniczające prędkość jazdy, tylne tablice wyróżniające dla pojazdów
ciężkich i długich, układ hamulcowy łącznie z urządzeniem
przeciwblokującym ABS, układ kierowniczy, światła awaryjne, lusterko
wsteczne); zaświadczenia o pozytywnym wyniku z przeprowadzonego badania
technicznego pojazdu; kserokopii dowodu rejestracyjnego pojazdu;
oświadczenia właściciela lub użytkownika pojazdu potwierdzającego
wyposażenie pojazdu w zalegalizowany tachograf. (...)
Źródło : Rzeczpospolita,
Agata Łukaszewicz |
|
Diety w kosztach: Na cenzurowanym
transportowcy i geodeci - kto następny?
Teoretycznie dla
wszystkich...
czytaj dalej >>>
|
|
Opinie
prawne Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego
|
|
|
|
- USŁUGI -
==============
konta e-mail
subskrypcja
komunikatów
baza firm
dealerzy
baza hotelowa
oprogramowanie
wirtualny sklep
Ogłoszenia
SERWISY
GPS
InformacjeSerwis celny
- Urzędy celne
- Punkty graniczne
- Prawo celne
- Agencje - granica
- Agencje - teren
- OZAC
Taryfa
celna
Serwis prawniczy
Serwis kadrowy
Serwis księgowy
Serwis podatkowy
Wierzytelności
Windykacja
ubezpieczenia
Giełda pracy
SMS - Plus GSM
SMS - IDEA
SMS - ERA
Pogoda
WYKAZY
==============
Tachografy
Prawo o miarach
Fito na granicy
Wykroczenia
Ceny paliw
Stowarzyszenia
Parkingi
Mapa Polski
Mapa Europy
Rozkład jazdy PKP
Internetowy
spis telefonów
Polak za gran.2002
Plac. zagraniczne
Ambasady
Urzędy konsularne
DRUKI
==============
Pobierz formularze
Wzory druków do BOTM
Wzory umów
|