Monitorowanie pojazdu w najprostszy sposób polega
na cyklicznym odczycie danych nadchodzących z pojazdu o jego pozycji,
archiwizacji tych danych oraz przekazywaniu ich zainteresowanym za pomocą
map, wykresów lub zestawień w formie tabel.
Urządzenia pojazdowe obecnie dostępne na rynku budowane są jako zintegrowane układy
wyposażone w pozycjoner GPS, układ nadawczo-odbiorczy GSM , pamięć
oraz mikroprocesorowy układ sterowania. Dodatkowo cześć z nich umożliwia
podłączenie niezależnych czujników (np. otwarcia drzwi kabiny,
naruszenia przestrzeni ładunkowej, itp.) oraz modułu terminala,
współpracy z systemem alarmowym, komputera, itp.
Tak zbudowany system pojazdowy umożliwia jego zdalne sterowanie za
pomocą informacji przesyłanych przez telefon GSM (sms lub GPRS).
Wysyłając odpowiednie komendy do układu samochodowego mamy możliwość
sterowania zarówno systemem jak i pojazdem - do zatrzymania pojazdu włącznie.
System samochodowy sam w odpowiednich okresach czasowych przekazuje do
"centrum" dane o aktualnej pozycji i/lub stanie czujników, a w
niektórych wersjach zapisuje je we własnej pamięci. Odczyt danych z
pamięci urządzenia możliwy jest po powrocie pojazdu do bazy a następnie
dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu przedstawienie danych w zrozumiałej
formie.
Pojęcie "centrum" - to odbiorca danych w zależności od
wersji systemu.
W systemach abonamentowych jest to centrum
monitorowania znajdujące się poza firmą właściciela pojazdu, który
ma dostęp do danych o pojeździe poprzez sieć internet.
W systemach nieabonamentowych (niezależnych)
jest to
wydzielony telefon GSM, który może być połączony z systemem
komputerowym w firmie właściciela lub prywatny APN właściciela
firmy.
Monitorowanie pojazdu polega nie tylko na lokalizowaniu i śledzeniu trasy przemieszczania się danego
pojazdu. Wykorzystanie systemu pozwala użytkownikowi również na poznanie
wielu innych parametrów :
- prędkość jazdy
- czas jazdy
- czas postojów
- zużycie paliwa
- naruszenie przestrzeni ładunkowych
- przebytą drogę
- obroty silnika
- ciśnienie oleju
Dzięki zastosowaniu dodatkowych czujników podłączonych systemu można określić
np.:
- kiedy i kto otwierał drzwi kabiny
- zażądać autoryzacji osoby próbującej uruchomić silnik
pojazdu
- przy wykorzystaniu immobilizera - zdalnie włączać lub wyłączać
poszczególne elementy pojazdu
- określić temperaturę np. w chłodniach
- system daje możliwość praktycznie kontrolowania każdego elementu
pojazdu po zastosowaniu odpowiedniego czujnika.
Systemy monitorowania pojazdów mogą współpracować również z systemem
alarmowym pojazdu co wiąże się ze zwiększeniem bezpieczeństwa nie
tylko pojazdu i ładunku ale również kierowcy, który w każdym momencie może
samodzielnie włączyć alarm, a sygnał o zaistniałej sytuacji
natychmiast przekazywany jest do "centrum". Alarm włącza się również
samoczynnie podczas prób włamania się do pojazdu, uprowadzenia pojazdu
lub jego nieautoryzowanego uruchomienia.
Szeroka gama możliwości systemu monitorowania pojazdów stanowi
obecnie olbrzymie narzędzie, które w sposób natychmiastowy przekazuje
wszelkie dane o pojeździe umożliwiając w ten sposób pełną kontrolę
nad transportem, pojazdem, kierowcą i ładunkiem.